Vamos a la playa… 🏖️🏖️

Å ta med sykkelen på ferie er en topp idé om du ønsker å utforske feriedestinasjonens flotte omgivelser, og samtidig holde kaloriregnskapet i balanse (om dette er viktig – det er tross alt ferie!)

Vi har samlet litt tips og triks for deg som skal pakke med deg sykkelen på tur, for her er det mange feller å gå i. Ingenting ødelegger en ferie som et knekt bakgir, eller brudd i rammen…

Kort fortalt – veien til suksess

Ting som er lurt å ha med

  • Chamois-krem
  • En lite oljeflaske, for tørre forhold
  • Enkelt verktøy/multiverktøy
  • Crampfix/hydrotabletter

Sportsernæring

SIS GO Hydro Tabletter

130,00 kr
300,00 kr

Sportsernæring

Crampfix 60 kapsler boks

300,00 kr
Tomt på lager
119,00 kr

Dette bør du ikke ta med

Ikke alt er tillatt å sjekke inn med sykkelen din.

Pakke ned sykkelen med Thule Roundtrip sykkelkoffert

Thule sin Roundtrip sykkelkoffert er en av de beste sykkelkoffertene på markedet, med mange smarte løsninger som gjør at din sykkel trygt kommer frem til destinasjonen sin. Det finnes to varianter av denne, en for landeveissykler og en for terrengsykler. Videre er vår guide til å pakke ned en landeveissykkel, og viktige ting å tenke på når du pakker. Lurer du på noe spesielt om kofferten, er manualen til Thule alltid hjelpsom.

8600,00 kr

Sykkelkofferten består av: selve kofferten, et mekkestativ og tre poser for henholdsvis sete, styre og bakgiret. Merk at forskjellige merker og modeller av sykler kan ha varierende utstyr og løsninger, og denne guiden bruker en Trek Emonda SL 5 som eksempel.

Begynn med å montere mekkestativet, og sett sykkelen på dette. Merk at sykkelen må stå riktig vei i forhold til bena.

Ta av pedalene, og legg dem i en av glidelåslommene på innsiden av kofferten. Disse kan også stå på under transport om du ikke har verktøy for dette.

Gir opp forgiret på den tyngste giret/største tannhjulet.

Ta av bakhjulet, og sett til side.

Sett bremseblokker i begge bremsene om du har hydrauliske skivebremser. Her finnes det forskjellige typer avhengig av din bremsekalipper, men det trenger ikke være nøyaktig match for å gjøre jobben.

Sett bakgiret i det letteste giret, skru det av girøret og sett på tilhørende pose.

Lurt tips!

Her er det lurt å ta litt polstring på kjedestaget, slik at kjede ikke lager merker i lakken. Prøv å «pakk» mest mulig av kjeden inn i posen.

Ta av setet, legg det inn i tilhørende pose, og fest denne på rammen hvor det passer.

Lurt tips!

Merk setehøyden med litt maskeringstape, så får du nøyaktig samme høyre som før.

Skru av styre fra styrestemmet, trekk på tilhørende pose. Fest styret i posen. På denne sykkelen er det integrerte kabler, så her gjør vi det beste ut av det.

Lurt tips!

Her er det lurt å bruke polstring på over- og underrøret. Lar du også stemmet stå montert, slipper du å tenke på å stramme opp styrelageret og rette det opp når du kommer frem.

Nå skal sykkelen settes i kofferten. Løsne skinnen som sykkelen står på fra mekkestativet, og sett dette i kofferten. Demonter basen av mekkestativet fra bena, og fest basen på skinnen som sykkelen står på i kofferten. Fest bena i den indre posen som trekkes over sykkelen.

Trekk den andre indre posen over sykkelen, og sett hjulene på plass. Merk at det er forskjell på for- og bakhjulet. Husk å ta ut luften fra slangene!

Lurt tips!

For ekstra sikkerhet kan man stive av baktriangelet ved akslingen slik at de ikke presses sammen under transport – da kan fort rammen bli ødelagt. Her bruker vi to stykker av Morgan Blue Chain Keepers som foring.

Til slutt kan forhjulet monteres, men dette må taes av før du skal sjekke inn kofferten.

God tur!