Vedlikehold av sykler: Slik tar du vare på sykkelen din

Riktig vedlikehold øker sykkelgleden! Her er våre tips som er enkle å gjennomføre:

Sykkelen gir deg både mosjon, frihet og glede, men for å holde den i god stand trenger den litt omsorg og stell innimellom. Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sykkelen din, spare penger på reparasjoner og få en bedre sykkelopplevelse.

Men først – en liten ordliste:

  • Drivverk – samlebegrep for kjede, kassett og krankdrev, altså alt som er i kontakt med kjedet og som “driver” sykkelen fremover.
  • Avfetting – et type middel som løser opp olje, smuss og fett
  • Moment – her betyr det hvor hardt en skrue skal trekkes til
  • Rammen – dette er selve sykkelrammen som alle komponentene er montert på.

1. Vask sykkelen din jevnlig

Det første og viktigste steget for å vedlikeholde sykkelen din er å vaske den jevnlig. Dette vil fjerne smuss, sand, salt og annet som kan skade sykkelen og påvirke ytelsen. Jo oftere du vasker den, jo lengre varer slitedelene som for eksempel drivverket.

Vi anbefaler å ta en vask på sykkelen minimum hver 14. dag, litt avhengig av sesong. Dette bør innebære rens av drivverket med avfetting, og generell vask på resten av sykkelen med såpevann.

På vinteren når veisalt er en faktor bør du være ekstra nøye, og gjerne bruke et middel som DSALT saltfjerner for å beskytte komponentene.

For å vaske sykkelen din trenger du en bøtte med varmt vann og såpe, en svamp, en flaske med avfetting (sykkelspesifikk!), en børste og en fille. 

  1. Begynn med drivverket og de skitneste områdene, og bruk først avfetting for å løse opp skitt. Vask deretter av med en børste og såpevann. Her er det lurt å ha en egen børste øremerket drivverket, som du ikke bruker på de “renere” delene av sykkelen. 
  2. Vask rammen og resten av sykkelen med såpevann.
  3. Spyl av sykkelen til slutt fra avstand. Ikke bruk sterk stråle, og vær forsiktig med elektriske komponenter.
  4. Tørk kjedet lett, og påfør ny olje.

2. Smør kjedet og andre bevegelige deler

Et smurt kjede er et bra kjede. Her er det viktig å ikke smøre mer enn nødvendig, men like viktig er det å fjerne gammel olje. Vi ser veldig mange som er ivrige på smøring, men det gjør vondt verre om man aldri renser det. Her finnes det forskjellige typer olje for forskjellige forhold, som regel er det tykkere olje for regnvær, og tynnere for opplett og sol.

Andre komponenter som ikke har vondt av en oljeskvett iblant er for- og bakgiret, men dette er ikke ofte. Har du en elsykkel, er det også viktig å smøre elektriske kontakter for å hindre korrosjon. Her finnes det egne sprayflasker med dette.

3. Sjekk skruer og dekktrykk

Alle skruer bør sjekkes og etterstrammes jevnlig. Noen skruer er også merket med moment som bør følges. Bruk fett for å hindre at komponenter korroderer fast, for eksempel på hjulakslinger og setepinner (ikke karbon).

Lavt dekktrykk er også den vanligste årsaken til punktering, så dette bør sjekkes på ukentlig basis.

Følg med på slitasje på bremser og kjede:

På de fleste sykler er bremser og drivverk de viktigste slitasjedelene. Her lønner det seg å følge med, og skifte før det er for seint. Venter man for eksempel altfor lenge med å bytte bremser, kan man risikere å måtte bytte bremseskive og i verste fall bremsekalipper i tillegg!

Det samme gjelder kjedet; bytter man for sent her også kan man risikere å måtte bytte ut hele drivverket, i stedet for kun kjedet og kassetten.

Nyttige produkter for vedlikehold hjemme

800,00 kr
400,00 kr
300,00 kr
160,00 kr
500,00 kr
300,00 kr

Når trenger jeg service?

Sykler du hver dag året rundt, anbefaler vi å ha sykkelen inne på service to ganger i året. Når du leverer inn sykkelen, tar vi en gjennomgang og sjekker slitasje. Her får du en oversikt, samt en estimert pris på jobben.

Tips: Ta service samtidig som du skifter om vinterdekk: oktober og april!

bestill service Se flere tips fra Trek her